Atti mód DJI drónoknál
A hivatalos speciális drónpilóta képzés gyakorlati vizsga legnehezebb feladata a nyolcasok repülése GPS jel használata nélkül (Atti módban), amikor a drón folyamatosan a repülési irányba néz. A legtöbb bukás ennél a feladatnál szokott bekövetkezni. És sajnos tényleg vannak bukások.
Ez mindenképpen egy olyan feladat, amire kell gyakorolni. Szerencsére a legtöbb kisebb hobby DJI drón esetén is van lehetőség beüzemelni az Atti módot, így tudsz majd gyakorolni!
Mi is az az Atti mód? És mire jó?
Az Atti mód (azaz Attitude mód) lényege, hogy a drón nem használ GPS-t vagy más pozíciótartási rendszert a helyzetének stabilizálására. Ehelyett csak a giroszkópokra és gyorsulásmérőkre támaszkodik, hogy stabilan tartsa a dőlésszögeit. A drón GPS nélkül nem tartja a helyzetét automatikusan. Ha a szél fújja a drónt, az elmozdul, és a pilótának kell korrigálnia. Ugyanakkor a drón a barométer szenzor segítségével tartja a magasságát.
Az Atti mód kizárja a GPS által okozott esetleges hibákat vagy zavarokat, simább és stabilabb repülést biztosít. Filmezésnél hasznos, mert lehetővé teszi a drón finomabb, simább mozgását, anélkül, hogy a GPS rendszer folyamatosan beavatkozna.
Ha a GPS elveszti a jelet vagy hibásan működik, az Atti mód lehetővé teszi a drón biztonságos irányítását.
Atti mód bekapcsolása DJI drónoknál
A legtöbb DJI drón esetén az Atti módot közvetlenül nem lehet bekapcsolni a repülési módok közül, mert ez a drón alapvetően nem rendelkezik dedikált Atti móddal a felhasználói beállításokban. A drón automatikusan vált Atti módra, ha elveszíti a GPS jelet vagy ha a környezeti feltételek nem teszik lehetővé a GPS-alapú pozíciótartást (például zárt térben, alagútban, stb.).
Ám szerencsére van olyan kerülőmegoldás, amikor például a Cine módot le tudjuk cserélni Atti módra, így normál körülmények között is tudunk gyakorolni!
Felelősségkizárás! Itt ki kell emelni, hogy innentől kezdve saját felelőségedre csináld, amit csinálsz! Ha megsérül a drón, akkor a repülési naplóban is benne lesz, hogy Atti módban repültél, garanciánál ez biztosan probléma lesz, így csak óvatosan.
A fenti videóban látható paraméter átírása arról szól, hogy a DJI drónok firmware-ében legalább öt repülési mód van, de csak hármat választhatunk ki a távirányítón. Ezt a három lehetőséget átválthatjuk másik módra is. Nincs sajnos dokumentálva, hogy pontosan hány lehetőség van, ezeket találtam a neten:
0- Manual (se GPS, se magasságtartás)
3- Atti (nincs GPS, de van magasságtartás)
7- Normal
8- Sport
12- Cine
Szerencsére, előrelátóak voltak a DJI fejlesztői, ha 20 méterre eltávolodik a drón Atti módban, akkor visszakapcsolja a GPS-t, így nem fog világá menni a drónunk, ha elveszítjük a kontrollt. Persze az nagyon fontos, hogy mielőtt elkezdesz gyakorolni az ujjad “tanulja meg” az Atti módból való visszakapcsolást, hogy azonnal tudj reagálni, ha a drón nem a várt módon viselkedik.
Gyakorlatok
Fontos, hogy fokozatosan ismerkedj az Atti móddal. Ne rögtön nyolcasokkal kezd. Először menj ki egy nagy rétre, ahol még fa sincs a környéken és ott próbálkozzál először, 3-4 méter magasan!
- a drón egyhelyben lebegjen úgy, hogy a drón neked háttal van.
- továbbra is egyhelyben lebegjen, de már veled szembe nézzen a drón.
- forgasd el 90 fokkal egyik majd másik irányba és úgy tartsd a pozíciót.
- forgasd el 45 fokkal és úgy tartsd a pozíciót. (ezt is mind a négy irányba)
- ha a fenti feladatok már egészen jól mennek, akkor kezd el kis négyzeteket rajzolni, először csak úgy hogy háttal van neked a drón, majd szembe, illetve úgy is, hogy neked oldalt néz.
- következő lépésben úgy rajzolj négyzeteket, hogy a drón mindig abba az irányba néz, amelyre megy. Majd csinálj minkét irányba “köröket”. És ezeket már össze is kötheted és akkor elkezdheted a nyolcasokat derékszöggel.
- Majd jöhetnek a körök.
- És végül a nyolcasok szép ívben.
Gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj! És utána nem lesz gondod a vizsgán!
Hajrá!